Педагогічні умови морального виховання учнів початкових шкіл України в другій половині хх – на початку ххі століття: історіографія проблеми
Анотація
У статті висвітлено процес становлення морального виховання учнів початкових шкіл України в другій половині ХХ – на початку ХХІ століття. Розкрито поняття «педагогічні умови», «моральне виховання». Усі наукові джерела, використані в роботі, розподілено за напрямами: історико-педагогічні дослідження (розглянуто напрями виховання в досліджуваний період) і теоретичні напрацювання (висвітлено специфіку діяльності). Доведено, що серед низки методів, які використовують історики педагогіки, особливе місце належить історіографічному аналізу. З’ясовано роль початкової школи в моральному вихованні учнів. Визначено основні складники морального виховання: теоретико-методологічні засади здійснення морального виховання, мета та завдання, педагогічні умови й шляхи реалізації, суб’єкти взаємодії та виховного впливу, зміст, методи та форми, критерії вихованості. Виділено педагогічні умови успішного формування моральних норм та принципів. Показано, що поняття «педагогічні умови» активно використовується в широкому спектрі досліджень та являє собою сукупність процесів і дій, необхідних для отримання відповідного результату. Для вдосконалення системи виховання на кожному етапі розвитку особистості потрібно враховувати всі особливості та створювати необхідні педагогічні умови, які сприятимуть становленню морально стійкої розвиненої особистості. Акцентовано на тому, що успішно виховувати можна тільки в партнерстві дорослого й дитини. У статті також розкрито сутність морального виховання на сучасному етапі в умовах Нової української школи. Доведено, що для реалізації завдань морального виховання великого значення набувають чинники системного підходу, які дають змогу узгоджувати управління процесом педагогічної освіти з різними структурами.