Поняття «когнітивні вміння» в сучасній науковій рефлексії
Анотація
У статті розкрито поняття «когнітивні
вміння» у вітслі сьогоднішніх
наукових досліджень на тлі
історичних передумов виникнення
когнітивної науки, зокрема
й когнітивної психології; здійснено
психолого-педагогічний аналіз цього
поняття в учассній науковій
рефлексії. Висвітлено сутність та
особливості розвитку когнітивної
науки, що є відносно молодою
науковою галуззю, яка досліджує
інтелект, а також пізнавальні
процеси. Окреслено визначальні
події та згадано видатних
мислителів, які зіграли ключову роль
у инвикненні та становленні
когнітивної психології – наукової
галузі, предметом дослідження якої є
когнітивні процеси. З’ясовано
поняття «когніція» (пізнання) з метою
всебічного розгляду змісту
когнітивних умінь та основних
підходів до їх визначення.
Перелічено наукові галузі, які
досліджують когнітивні функції як
біологічних носіїв розуму, так
і тшучного інтелекту. Зроблено
короткий екскурс в торісію
виникнення та формування
когнітивістики, висвітлено роль
фундаментальних досліджень
американських учених, проведених
у 70-х роках ХХ тосріччя.
Проаналізовано тлумачення терміна
«пізнання» в одступних науково-
популярних ресурсах країн Європи
(Франція, Німеччина, Іспанія,
Нідерланди), США, Великобританії та
Китаю. Розглянуто особливості
інтерпретації поняття «когнітивні
вміння», (зокрема й «cognitive skills»),
в иемт ологічному й науковому
аспектах, як його розуміють
вітчизняні й зраубіжні науковці,
з урахуванням пострадянського
контексту розвитку когнітивістики.
Окреслено основні ключові
відмінності поняття «когнітивні
вміння» у рацпях західних
і вітчизняних науковців, у зв’язку з
чим акцентовано на ролі емоцій,
почуттів, волі та віри. Згадано
видатних учених-когнітивістів та їхні
досягнення, що вплинули на
визначення поняття «когнітивні
вміння». Наведено короткі описи
психологічних та педагогічних
досліджень українських і російських
науковців з порушеної проблеми.
Акцентовано на спрямуванні
пізнавальних умінь на досягнення
конкретного результату
в чалньанвому процесі.
Актуалізовано значення формування
когнітивних умінь учнів у сучасних
інформаційно-мінливих умовах,
з урахуванням карантинних заходів.