Сучасні підходи до здоров’язбережувальних освітніх технологій
Анотація
У статті обґрунтовано сучасні підходи до здоров’язбережувальних і здоров’яформувальних технологій – розроблення та впровадження комплексних умов виховання й навчання, які дають змогу зберігати здоров’я молодого покоління, формувати більш високий його рівень, навички здорового способу життя; здійснювати моніторинг показників індивідуального розвитку, прогнозувати можливі зміни здоров’я та здійснювати відповідні психолого- педагогічні, корегувальні, реабілітаційні заходи для забезпечення успішності навчальної діяльності та її мінімальної фізіологічної «вартості», поліпшення якості життя суб’єктів освітнього середовища. Проаналізовано класифікації чинних здоров’язбережувальних освітніх технологій, що дає змогу виокремити такі типи технологій: здоров’язбережувальні, оздоровчі технології, технології навчання здоров’я, виховання культури здоров’я. Розроблено, апробовано й упроваджено в навчально-виховний процес Маріупольського державного університету біоенергетичну здоров’язбережувальну освітню технологію, яка передбачає використання енергетики природних об’єктів (рослин, тварин, неживих предметів) для оздоровлення, релаксації молодого покоління. Акцентовано на тому, що будь-яка педагогічна технологія, безперечно, має бути здоров’язбережувальною. З’ясовано, що до здоровʼязбережувальних освітніх технологій належать технології, використання яких в воістньому процесі йде на користь особистості. Це прийоми та методи, які не завдають шкоди здоров’ю учнів і педагогів, а створюють їм безпечні умови перебування, навчання та роботи в овсітньому закладі; технології, засновані на вікових особливостях пізнавальної діяльності учнів, оптимальному поєднанні рухових і статичних навантажень і мотивації до навчання; культивування знань про здоров’я; створення емоційно сприятливої атмосфери.