СЕНСОРНЕ ВИХОВАННЯ: СУТНІСТЬ І СТРУКТУРА

  • Вікторія Чорна Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Аннотация

Стаття містить категоріальний аналіз поняття «сенсорне виховання» в двох аспектах: психологічному (процеси сприйняття) і педагогічному (цілеспрямовані впливи на процес сприйняття). Основними взаємопов’язаними складниками чуттєвої системи людини визнані відчуття, сприйняття та уявлення. Спираючись на дослідження Л. Венгера, А. Запорожця, А. Усової та ін., автор статті звертає увагу на вікові особливості вдосконалення чуттєвої сфери дітей молодшого шкільного віку. Також у роботі подається тлумачення процесу виховання різними педагогами (С. Гончаренко, С. Максимюк, О. Рудницька, М. Фіцула, В. Ягупов) і обґрунтовуються компоненти сенсорного виховання: цільовий (загальна мета; часткові завдання), змістовий (знання сенсорних еталонів; опанування способів обстеження), процесуальний (методи; форми; засоби) і результативний (сформовані сенсорні вміння).

Chorna Viktoria. Sensory education: foundations and structure.

The article reveals psychological and pedagogical aspects of sensory education. The paper offers categorical analysis of the concept “sensory education” in two aspects - psychological (perceptual processes) and pedagogical (targeted impact on the process of perception). The main interrelated components of human sensory systems are sensation, perception, and representation. Based on the study by L. Wenger, A. Zaporozhets’, O. Usovа and others the author draws attention to the age-specific improvement of the sensual sphere in primary school children. The paper also provides the interpretation of the process of education by different teachers ( S. Goncharenko, S. Maksimyuk, A. Rudnitskaya, N.Fitsula, V.Yagupov) and determines the components of sensory education – target-oriented (general purpose; partial problems), informative (knowledge of sensory standards; acquirement of the means of the survey), processual (methods, forms, resources) and effective (developed sensory skills).

Ключові слова:

сприйняття, виховання, сенсорне виховання, уявлення, відчуття.

Key words:

perception, education, sensory education, views, feelings.

Список використаних джерел

  1. Власова О.І. Основи психології та педагогіки / О.І. Власова, А.А. Марушкевич. – К.: Знання, 2011. – 333 с.
  2. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник / Семен Устимович Гончаренко. – К.: Либідь, 1997. – 376 с.
  3. Енциклопедія освіти / [Бех І.Д., Бібік Н.М., Биков В.Ю. та ін.]; гол. ред. В.Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
  4. Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Григорій Силович Костюк. – К.: Рад. шк., 1989. – 608 с.
  5. Краснощекова Н.В. Развитие ощущений и восприятия у детей от младенчества до младшего школьного возраста : игры, упражнения, тесты / Наталья Валентиновна Краснощекова. – Ростов-на-Дону: Феникс, 2007. – 319 с.
  6. Маклаков А.Г. Общая психология / Анатолий Геннадьевич Маклаков. – Спб: Питер, 2006. – 224 с.
  7. Максименко С.Д. Загальна психологія / Сергій Дмитрович Максименко. – К.: Центр учбової літератури, 2008. – 272 с.
  8. Скрипченко О.В. Вікова та педагогічна психологія: навч. посіб./ Скрипченко О.В., Долинська Л.В., Огороднійчук З.В.– К.: Просвіта, 2001. – 416 с.

References

  1. Vlasova, О. І. (2011). Fundamentals of psychology and pedagogy. Kyiv: Znannya. [in Ukrainian].
  2. Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainian pedagogical dictionary. Kyiv: Lybid’. [in Ukrainian].
  3. Encyclopedia of education. (2008). In V. H. Kremin’. Kyiv: Yurinkom Inter. [in Ukrainian].
  4. Kostiuk, H. S. (1989). Educational process and psychic development of personality. Kyiv: Rad. shkola. [in Ukrainian].
  5. Krasnoshchekova, N. V. (2007). Development of sensation and perception in children from infancy to junior school age: games, exercises, tests. Rostov-on-Don: Feniks. [in Russian].
  6. Maklakov, А. G. (2006). General psychology. St. Petersburg: Piter. [in Russian].
  7. Maksymenko, S. D. (2008). General psychology. Kyiv: Centre of study materials. [in Ukrainian].
  8. Skrypchenko, О. V. (2001). Developmental and pedagogical psychology. Kyiv: Prosvita. [in Ukrainian].

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Биография автора

Вікторія Чорна, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
викладач кафедри початкової освіти
Опубликован
2013-09-25
Выпуск
Раздел
Статьи