Використання інформаційних ресурсів у процесі навчання студентів.
Анотація
У статті висвітлено питання впровадження системи інформаційно-комп’ютерних засобів як інноваційного інструменту виховання студентів у вищих навчальних закладах. Використання різноманітних можливостей інформаційно-комунікативних технологій в організації виховного процесу у вищій школі впливає на зростання інтересу до навколишнього середовища, до отримання студентами нових знань; активізує розумову діяльність; сприяє успішному вихованню тих чи інших якостей особистості завдяки інтерактивності; дає змогу моделювати й візуалізувати процеси, явища (складні для демонстрації в реальності, але необхідні для створення повноцінного зорового ряду), індивідуалізувати виховання; а також підвищує ефективність самостійної роботи студентів.
Alla Lebedieva. Use of information REsources in education of students
In the article the question of the use in higher educational establishments of the system of informative-computer facilities is examined as an instrument for introduction of innovations in education of students. The use of different possibilities of informative-communicative technologies is in organization of an educate process of higher school, influences on an increase and stimulation of interest to the environment, to the receipt of new knowledge’s students; activates intellection and efficiency of education of one or another qualities of personality due to interactive; gives possibilities: to design and visualize processes, phenomena (difficult for demonstration in reality, but necessary for creation of valuable visual row), individualize education possibility of effective independent work of students.
Ключові слова:
інформаційно-комунікативні технології, мультимедійні технології, особистісно-орієнтована освіта, освітній процес вищих навчальних закладів, студентське середовище, комунікативна компетентність.
Key words:
information and communication technologies, multimedia technologies, personal the focused education, educational process of higher educational institutions, the student's environment, communicative competence.
Список використаних джерел
- Бабанский К.С. Методы обучения в современной общеобразовательной школе / К.С. Бабанский. – М.: Просвещение, 1995. – 211 с.
- Гершунский Б.С. Компьютеризация в сфере образования: проблемы и перспективы / Борис Семенович Гершунский. – М.: Педагогика, 1987. – 264 с.
- Мадзігон В.М. Педагогічна наука: пошуки, здобутки, завдання / В.М. Мадзігон // Педагогіка і психологія. – 2002. – № 1-2. – С. 5-11
- Машбиць Ю.І. Основи нових інформаційних технологій навчання: посібник для вчителів / Ю.І. Машбиць, О.О. Гокунь, М.І. Жалдак, О.Ю. Комісаров, Н.В. Морзе. – К., 1997. – 260 с.
- Онкович Г.В. Медіаосвіта як інтелектуально-комунікативна мережа //. Вища освіта України. – 2008. – № 3. – Т.V (12). – С. 479-491
- Платова Е.Э. Воспитание студентов в современных условиях: проблемы и пути их решения / Е.Э. Платова, Ф.Ю. Сафин, В.В. Фортунатов, под ред. проф. А.А. Оводенко; ГУАП. – СПб., 2006. – 112 с.
- Полат Е.С. Типология телекоммуникационных проектов [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ioso.ru/distant/library/publication/types.htm
- Смирнов А.В. Технические средства в обучении и воспитании детей: учебное пособие для средних учебных заведений / А.В. Смирнов. – М.: Академия, 2005. – 208 с.
- Уваров А.Ю. Электронный учебник: теория и практика / А. Ю. Уваров – М.: УРАО, 1999. – 220 с.
- Федоров А.В. Медиаобразование в педагогических вузах. – Таганрог: Изд-во Кучма, 2003. – 124 с.
- Щукина И.В. Методика построения многоуровневой модели обучения аудированию в системе профессиональной подготовки учителя иностранного языка : дис. …канд. пед. наук 13.00.02 / Ирина Владимировна Щукина. – Москва, 2009. – 261 с.
- Юрченко А.Б. Психолого-педагогическая характеристика условий применения мультимедийных технологий в учебно-воспитательном процессе в вузе // Успехи современного естествознания. – М.: Академия естествознания, 2008. – № 5 – С. 145-147
- Field J. Skills and strategies: towards a new methodology for listening. – ELT Journal, 1995, 52/2; С. 110-118.
- http://ebooktime.net/book_35_glava_29_1
References
- Babanskiy, К. S. (1995). Teaching methods in modern comprehensive school. Moscow: Prosveshchenie. [in Russian].
- Gershunskiy, B. S. (1987). Computerization in educational sphere: problems and prospects. Moscow: Pedagogy. [in Russian].
- Madzihon, V. М. (2002). Pedagogical science: search, achievements, tasks. Pedagogy and psychology. 1-2. 5-11. [in Ukrainian].
- Mashbyts’, Y. І. (1997). Fundamentals of new information technologies of study: teaching guide. In Y. І. Mashbyts’, О. О. Hokun’, М. І. Zhaldak, О. Y. Komisarov, N. V. Morze. Kiev. [in Ukrainian].
- Onkovich, H. V. (2008). Media-education as intellectual and communicative net. Higher education in Ukraine. 3. V (12). 479-491. [in Ukrainian].
- Platova, Е. E. (2006). Education of students in modern conditions: problems and the ways to solve them. St. Petersburg. [in Russian].
- Polat, Е. S. Typology of telecommunicative projects. Retrieved from http://www.ioso.ru/distant/library/publication/types.htm. [in Russian].
- Smirnov, А. V. (2005). Technical devices in education and upbringing of children: study guide for secondary education establishments. Moscow: Akademia. [in Russian].
- Uvarov, А. Y. (1999). Electronic textbook: theory and practice. Moscow: URAO. [in Russian].
- Fedorov, А. V. (2003). Media-education in pedagogical universities. Taganrog: Publishing House Kuchma. [in Russian].
- Shchukina, I. V. (2009). Methods of construction of multi-level model of teaching listening comprehension in the system of professional training of a foreign language teacher: Thesis for the degree of Candidate of pedagogical sciences 13.00.02. [in Russian].
- Yurchenko, А. B. (2008). Psychological and pedagogical characteristics of application of multimedia technologies during the educational process in higher educational establishments. Achievemnts of modern natural sciences. Moscow: Academy of Natural Sciences. 5. 145-147 [in Russian].
- Field, J. (1995). Skills and strategies: towards a new methodology for listening. ELT Journal, 1995, 52/2; 110-118. [in English].
- Retrieved from http://ebooktime.net/book_35_glava_29_1