ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ СТАРШОКЛАСНИКІВ
Анотація
У статті розкрито необхідність формування екологічної культури для подолання негативних наслідків діяльності людини у природі. Проаналізовано взаємозв’язки навчального та вільного часу в розвитку цілісної екологічної культури старшокласників, вказано на необхідність вивчення можливостей її становлення у природоохоронній роботі. Доведено, що екологічна культура людини має стати базовим складником у навчально-виховному процесі школи, а її вихідними пунктами – специфічні компетентності. Наголошено, що екологічну культуру старшокласника потрібно формувати у процесі його безпосередньої взаємодії з природою, у природоохоронній роботі.
Fedorenko Darya. Psychological and pedagogical aspects of the issue of high school students ecological culture development.
The article reveals the need for the formation of ecological culture to overcome the negative effects of human activities in nature. The author analyzes the relationship of educational and leisure time in the development of a coherent ecological culture of high school students, points to the need to explore the possibilities of its development in the environmental work. It is proved that the environmental culture of man should be a basic component in the educational process at school and some specific competences should become its starting points. The author notes that the ecological awareness of high school students should be formed in the course of their direct interaction with nature and nature protection activities.
Ключові слова:
екологічна культура, природоохоронна робота, позакласна діяльність.
Key words:
ecological culture, environmental work, extra-curricular activities.
Список використаних джерел
- Бех І.Д. Виховання особистості: У 2 кн. Кн.2: Особистісно-орієнтований підхід: науково-практичні засади: Навч.-метод. пос. / І.Д. Бех. − К.: Вид-во “Либідь”, 2003. – 344 с.
- Бондар О. Екологічна культура: теоретико-методологічний аналіз / О. Бондар // Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики: Міжвузівський зб. наук. пр. – 2010. − № 45. – С. 299-306.
- Бондар О. Лінгвістична екологія: становлення нової галузі науки / Олександр Бондар // Вісник Львівського Університету. − Зб. наук. пр.: Серія філологічна. − 2006. − Вип. 38. − Ч.ІІ. − С. 79-85.
- Вербицкий А.А. Основы концепции непрерывного экологического образования / А.А. Вербицкий // Педагогика. – 1997. – № 6. – С. 31–36.
- Основи екології та екологічного права: навч. пос. / Ю.Д. Бойчук, М.В. Шульга, Д.С. Цалін, В.І. Дем’яненко; За заг. ред. Ю.Д. Бойчука, М.В. Шульги. – 2 вид., випр. та доп. – Суми: ВТД “Університетська книга”; К.: Видав. дім “Княгиня Ольга”, 2005. – 368 с.
- Реймерс Н.Ф. Охрана природы и окружающей человека среды: Словарь-справочник / Н.Ф. Реймерс. – М.: Изд-во “Просвещение”, 1992. – 320 с.
References
- Bekh, І. D. (2003). Personally-oriented approach: scientific and practical grounds. (2 nd ed.). Kyiv: Lybid’. [in Ukrainian].
- Bondar, О. (2010). Ecological culture: theoretical and methodical analysis. Social technologies: important problems of theory and practice. 45. 299-306. [in Ukrainian].
- Bondar, О. (2006). Linguistic ecology: establishment of a new branch of science. Reporter of Lviv University. 38. 79-85. [in Ukrainian].
- Verbitskiy, А. А. (1997). Fundamentals of conception of continuous ecological education. Pedagogy. 6. 31–36. [in Russian].
- Basics of ecology and ecological law. (2005). In Y. D. Boichuk, М. V. Shul’ga, D. S. Tsalin, V. І. Dem’yanenko. (2 nd ed.). Kyiv: “Knyaginya Olga”. [in Ukrainian].
- Reymers, N. F. (1992). Environmental protection and protection of man’s environment: Reference-book. Moscow: Prosveshchenie. [in Russian].