Personality of teacher in an innovative educational paradigm: philosophical reflection.

  • Валерій Маслов

Abstract

The author of the article analyses the evolution of some changes in Ukrainian school education, the role and educative value of a teacher in it. The psychological-pedagogical features of teacher’s personality are considered. The special attention is spared to the system of the teacher personality’s qualities, incorporated in three separate groups. A separate place is given to intelligence as a specific trait of teacher’s personality. Statistics on the problem under research is offered.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Белухин Д. А. Педагогическая этика: желаемое и действительное. –– М. : МПСИ, 2007. –– 128 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад., голов. ред. В. Т. Бусел. –– К. : Ірпінь : ВТФ «Перун», 2001. –– 1440 с.

Мухина В. С. Феноменология развития и бытия личности / В. С. Мухина. –– М. –– Воронеж : Модэк, 1999. –– 635 с.

Новий словник іншомовних слів / Укладання і передмова О. М. Сліпушко. –– К. : Аконіт, 2008. – 848 с.

Новий український тлумачний словник / За заг. ред. В. В. Дубічинського. –– Харків : КККСД, 2008. –– 608 с.

Саєнко Н. В. Підготовка інженера-інтелігента як завдання вищої технічної освіти / Педагогіка формування творчої особистості у вищий і загальноосвітній школах : зб. наук. праць. –– Запоріжжя : Класичн. приват. ун т, 2015. –– С. 47––55.

Страхов И. В. Психология литературного творчества / И. В. Страхов // Л. Н. Толстой как психолог. –– М. –– Воронеж : Модэк, 1998. –– 387 с.

Сухомлинский В. А. Сердце отдаю детям / Василий Сухомлинский. –– К. : Рад. школа, 1981. –– 384 с.

Педагогічна майстерність / За ред. І. А. Зязюна. –– К. : Вища школа, 1997. –– 379 с.

Хамітов Н. В. Історія філософії. Проблема людини та її меж / Назіп Хамітов та ін.. –– К. : Наукова думка, 2000. –– 373 с.

Published
2016-04-29
Section
Articles