АКСІОЛОГІЧНИЙ ВИМІР ОСВІТИ: ПРОБЛЕМИ ТА ПОТЕНЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ
Аннотация
Пошук нових моделей освіти, зумовлений вимогами часу, актуалізує висвітлення філософських смислів освіти як способу визначення людиною свого місця у світі культури, зокрема вільного вибору ціннісних орієнтацій і вільного життя. Освіта як система, що за суттю є ціннісною, охоплює структурно й таку підсистему, як виховання, що базується на соціоцентричних, антропологічних, національних, релігійних цінностях, володіє потенційно величезними можливостями щодо ціннісно-морального спрямування діяльності учня. Принципово важливим у плані реалізації освітнього аксіологічного потенціалу постає формування цілей і змісту освіти, в яких мають значення типи освітньої системи (традиційний, раціоналістичний, гуманістичний) і науково-дослідницька діяльність, в якій засадничими є філософські ідеї, що обґрунтовують ідеали, норми та онтологічні постулати науки й освіти.
Ключові слова: аксіологія, виховання, освіта, освітня система, філософські засади, ціннісна орієнтація, цінність.
Скачивания
Литература
Андрущенко В. Гуманізм і гуманітаризм: спільне і специфічне / В. Андрущенко, М. Михальченко // Вища освіта України. — 2005. — № 4. — С. 5—12.
Бахтін М. Гуманізм як принцип виховання сучасної молоді / М. Бахтін // Вища освіта України. — 2007. — № 1. — С. 117—120.
Бех І. Д. Виховання особистості: Сходження до духовності: наук. видання / І. Д. Бех. — К. : Либідь, 2006. — 272 с.
Козелецкий Ю. Человек многомерный (психологическое эссе) / Ю. Козелецкий. — К. : Лыбидь, 1991. — 288 с.
Костенко С. С. Образование как процесс социализации с жизнеутверждающей направленностью / С. С. Костенко // Философские науки. — 2007. — № 5. — С. 137—148.
Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати / В. Г. Кремень. — К. : Грамота, 2005. — 448 с.
Культура. Ідеологія. Особистість: Методолого-світоглядний аналіз / Л. Губерський, В. Андрущенко, М. Михальченко. — К. : Знання України, 2005. — 580 с.
Лях В. Екзистенційна свобода: вибір і відповідальність (філософська концепція Ж.-П. Сартра) / В. Лях // Філософська і соціологічна думка. — 1995. — № 5—6. — С. 110—116.
Огнев’юк В. Навчання та виховання як соціоцентричні цінності / В. Огнев’юк // Вища освіта України. — 2003. — № 4. — С. 15—20.
Предборська І. М. Методологічні засади історії педагогіки / І. М. Предборська // Історія педагогіки в структурі професіональної підготовки вчителя: зб. наук. праць Кам’янець-Подільського держ. пед. університету. — Кам’янець-Подільський: АбеткаНОВА, 2002. — Вип. 3. — Т.2. — С. 5—12.
References
Andrushchenko, V., & Mykhal’chenko, М. (2005). Humanism and Humanitarism: Common and Specific. Higher Education of Ukraine, 4, 5-12. [in Ukrainian]
Bakhtin, M. (2007). Humanism as a Main Principal of Modern Youth Education. Higher Education of Ukraine, 1, 117-120. [in Ukrainian]
Bekh, I. D. (2006). Education of Personality: Stepping up to Spirituality. Kyiv: Lybid’. [in Ukrainian]
Kozeleckiy, Yu. (1991). Diversity in Human Measures (philosophical essay). Kyiv: Lybid'. [in Russian]
Kostenko, S. S. (2007). Education as a Process of Socialization with Life Stating Orientation. Philosophical Science, 5, 137-148. [in Russian]
Kremen, V. H. (2005). Education and Science in Ukraine – Innovative Aspects. Strategy. Realization. Results. Kyiv: Hramota. [in Ukrainian]
Huberskyi, L., Andrushchenko, V., & Mykhal’chenko, M. (2005). Culture. Ideology. Personality: Methodological World View Analysis. Kyiv: Znannia Ukrainy. [in Ukrainian]
Liakh, V.(1995). Existantional Freedom: Choice and Responsibility (Philosophic Concept of Zh.-P. Sartr). Philosophical and Sociological Thinking, 5-6, 110-116. [in Ukrainian]
Ohneviyuk, V. (2003). Education as Sociocentrical Value. Higher Education of Ukraine, 4, 15-20. [in Ukrainian]
Predbors’ka, I. M. (2002). Methodological Basis of History of Pedagogics. History of Pedagogics in the Structure of Professional Training of a Teacher: Collected scientific works of Kamianets-Podil’skyi State Pedagogical University, 3(2), 5-12. [in Ukrainian]