АКСІОЛОГІЧНИЙ ВИМІР ОСВІТИ: ПРОБЛЕМИ ТА ПОТЕНЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ

  • Валентин Молодиченко Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
  • Людмила Афанасьєва Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Аннотация

Пошук нових моделей освіти, зумовлений вимогами часу, актуалізує висвітлення філософських смислів освіти як способу визначення людиною свого місця у світі культури, зокрема вільного вибору ціннісних орієнтацій і вільного життя. Освіта як система, що за суттю є ціннісною, охоплює структурно й таку підсистему, як виховання, що базується на соціоцентричних, антропологічних, національних, релігійних цінностях, володіє потенційно величезними можливостями щодо ціннісно-морального спрямування діяльності учня. Принципово важливим у плані реалізації освітнього аксіологічного потенціалу постає формування цілей і змісту освіти, в яких мають значення типи освітньої системи (традиційний, раціоналістичний, гуманістичний) і науково-дослідницька діяльність, в якій засадничими є філософські ідеї, що обґрунтовують ідеали, норми та онтологічні постулати науки й освіти.

Ключові слова: аксіологія, виховання, освіта, освітня система, філософські засади, ціннісна орієнтація, цінність.

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Биография автора

Валентин Молодиченко, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
Ректор, професор. доктор філос. наук

Литература

Андрущенко В. Гуманізм і гуманітаризм: спільне і специфічне / В. Андрущенко, М. Михальченко // Вища освіта України. — 2005. — № 4. — С. 5—12.

Бахтін М. Гуманізм як принцип виховання сучасної молоді / М. Бахтін // Вища освіта України. — 2007. — № 1. — С. 117—120.

Бех І. Д. Виховання особистості: Сходження до духовності: наук. видання / І. Д. Бех. — К. : Либідь, 2006. — 272 с.

Козелецкий Ю. Человек многомерный (психологическое эссе) / Ю. Козелецкий. — К. : Лыбидь, 1991. — 288 с.

Костенко С. С. Образование как процесс социализации с жизнеутверждающей направленностью / С. С. Костенко // Философские науки. — 2007. — № 5. — С. 137—148.

Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати / В. Г. Кремень. — К. : Грамота, 2005. — 448 с.

Культура. Ідеологія. Особистість: Методолого-світоглядний аналіз / Л. Губерський, В. Андрущенко, М. Михальченко. — К. : Знання України, 2005. — 580 с.

Лях В. Екзистенційна свобода: вибір і відповідальність (філософська концепція Ж.-П. Сартра) / В. Лях // Філософська і соціологічна думка. — 1995. — № 5—6. — С. 110—116.

Огнев’юк В. Навчання та виховання як соціоцентричні цінності / В. Огнев’юк // Вища освіта України. — 2003. — № 4. — С. 15—20.

Предборська І. М. Методологічні засади історії педагогіки / І. М. Предборська // Історія педагогіки в структурі професіональної підготовки вчителя: зб. наук. праць Кам’янець-Подільського держ. пед. університету. — Кам’янець-Подільський: АбеткаНОВА, 2002. — Вип. 3. — Т.2. — С. 5—12.

References

Andrushchenko, V., & Mykhal’chenko, М. (2005). Humanism and Humanitarism: Common and Specific. Higher Education of Ukraine, 4, 5-12. [in Ukrainian]

Bakhtin, M. (2007). Humanism as a Main Principal of Modern Youth Education. Higher Education of Ukraine, 1, 117-120. [in Ukrainian]

Bekh, I. D. (2006). Education of Personality: Stepping up to Spirituality. Kyiv: Lybid’. [in Ukrainian]

Kozeleckiy, Yu. (1991). Diversity in Human Measures (philosophical essay). Kyiv: Lybid'. [in Russian]

Kostenko, S. S. (2007). Education as a Process of Socialization with Life Stating Orientation. Philosophical Science, 5, 137-148. [in Russian]

Kremen, V. H. (2005). Education and Science in Ukraine – Innovative Aspects. Strategy. Realization. Results. Kyiv: Hramota. [in Ukrainian]

Huberskyi, L., Andrushchenko, V., & Mykhal’chenko, M. (2005). Culture. Ideology. Personality: Methodological World View Analysis. Kyiv: Znannia Ukrainy. [in Ukrainian]

Liakh, V.(1995). Existantional Freedom: Choice and Responsibility (Philosophic Concept of Zh.-P. Sartr). Philosophical and Sociological Thinking, 5-6, 110-116. [in Ukrainian]

Ohneviyuk, V. (2003). Education as Sociocentrical Value. Higher Education of Ukraine, 4, 15-20. [in Ukrainian]

Predbors’ka, I. M. (2002). Methodological Basis of History of Pedagogics. History of Pedagogics in the Structure of Professional Training of a Teacher: Collected scientific works of Kamianets-Podil’skyi State Pedagogical University, 3(2), 5-12. [in Ukrainian]

Опубликован
2013-06-07
Выпуск
Раздел
Articles