ФІЛОСОФСЬКІ ЗАСАДИ СУЧАСНИХ ГУМАНІТАРНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ: ДОСВІД РЕФЛЕКСІЇ
Аннотация
Сучасні наукові дослідження значною мірою постають предметом глибокої саморефлексії щодо ролі, сутності й процедур наукового пізнання, а також визначення філософського рівня методології дослідження та її значення у спрямуванні досліджень на людиномірність. Основним матеріалом концептуального плану мала б стати антропологія як інтеграція знань про людину, проте певні її недоліки зашкоджують пізнанню людського буття. Жодна наука не може ігнорувати методологію як систему концептуальних знань різних рівнів, і на всіх етапах наукової еволюції вона використовувалася відповідно до культурних рис певного часу. Методологічне мислення третього тисячоліття має бути критичним, аксіологічним, софійним, тобто людиномірним, а його концептуальні засади визначить філософія, її смисли та мудрість.
Ключові слова: аксіологія, антропологія, людинознавство, людиномірність, методологія, раціональність, філософія.
Скачивания
Литература
Амонашвили Ш. А., Загвязинский В. И. Паритеты, приоритеты и акценты в теории и практике образования / Ш. А. Амонашвили, В. И. Загвязинский // Педагогика. — 2000. — № 2. — С. 11—16.
Андрущенко В. П. Організоване суспільство: проблема організації та суспільної самоорганізації в період радикальних трансформацій в Україні на рубежі століть: досвід соціально-філософського аналізу / В. П. Андрущенко. — К. : Атлант ЮЕмСі, 2006. — 498 с.
Булатов М. О. Філософський словник / М. О. Булатов. — К. : Стилос, 2009. — 575 с.
Касьян О. Методы и формы научного познания / О. Касьян, А. Кочергин. — М. : Наука, 1990. — 284 с.
Кремень В. Г. Філософія національної ідеї / В. Г. Кремень. — К. : Грамота, 2007. — 576 с.
Стёпин В. С. Научная рациональность в гуманистическом измерении // О человеческом в человеке: сб. научн. трудов; под общ. ред. Фролова И. П. — М. : Политиздат, 1991. — С. 138—166.
Табачковський В. Проблеми педагогіки у світлі сучасної філософської антропології / В. Табачковський // Філософія освіти: науковий часопис. — К. : Майстер – клас, 2005. — №1. — С. 135 — 148.
Тягло О. В. Місія критичного мислення в сучасній українській освіті / Американська філософія освіти очима українських дослідників:матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції 22 грудня 2005 р. — Полтава : ПОІППО, 2005. — С. 207—210.
Федоров Ю. М. Сумма антропологий: в 2 кн. — Новосибирск : Наука, 1994. — Кн. 1. Расширяющаяся вселенная Абсолюта. — 402 с.
References
Amonashvili, Sh. A., & Zagvjazinskij, V. I. (2000). Parities, priorities and accents in the theory and practice of education. Pedagogy, 2, 11-16. [in Russian]
Andrushchenko, V. P. (2006). The organized society: the problem of organization and self-organization of the society in the period of radical transformation in Ukraine at the turn of the centuries: the experience of social and philosophical analysis. Kyiv: Atlant UMC. [in Ukrainian]
Bulatov, M. O. (2009). Philosophical dictionary. Kyiv: Stylos. [in Ukrainian]
Kas'jan, O. (1990). Methods and forms of the scientific. Moscow: The science. [in Russian]
Kremen', V. H. (2007). The philosophy of the national idea. Kyiv: Publishing house Hramota. [in Ukrainian]
Stjopin, V. S. (1991). The scientific rationality in the human aspect. In: About the human in man (I.P. Frolov, Ed.). Moscow: Publishing house Politizdat. [in Russian]
Tabachkovsky, V. (2005). Problems of pedagogy through the prism of modern philosophical anthropology. Philosophy of education: scientific edition, 1, 135-148. [in Ukrainian]
Tyahlo, O. V. (2005). Mission of critical thinking in modern Ukrainian education. American philosophy of education in the vision of Ukrainian scientists. Proceed. All-Ukrainian Sc. Conf. Poltava: POIPPO. [in Ukrainian]
Fedorov, Y. M. (1994). The expanding universe of Absolute. Book 1. Novosibirsk: Nauka. [in Russian]