ПРІОРИТЕТ ЛЮДИНИ ЯК ХАРАКТЕРНА ОСОБЛИВІСТЬ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ СИСТЕМИ ОСВІТИ: ІСТОРИКО-ФІЛОСОФСЬКИЙ КОНТЕКСТ
Аннотация
Розкриваються дослідження ідеї людиномірності вітчизняної освіти в історії української філософсько-педагогічної думки, що постає сенсожиттєвою основою пріоритетів сучасної української національної системи освіти. Процес реалізації людиномірних систем навчання й виховання передбачає теоретичну реконструкцію гуманістичного потенціалу філософської думки попередників, зокрема тих напрацювань, що розкривають суть людського в людині. Висвітлено людиномірний, людиноцентричний зміст української філософії кордоцентризму, що був представлений «філософією серця» Г. Сковороди, духовною філософію П. Юркевича, педагогічною антропологією К. Ушинського, ідеями загальнолюдської освіти М. Пирогова, С. Русової, виховного ідеалу Г. Ващенка та ін.
Ключові слова: людиномірність, системи освіти, філософія кордоцентризму, духовна філософія, педагогічна антропологія, виховний ідеал.
Скачивания
Литература
Червонецький В. В. Гуманізація взаємовідносин учителів і учнів в історії вітчизняної педагогічної думки з найдавніших часів до кінця ХІХ століття [Текст] / В. В. Червонецький, С. С. Червонецька, В. О. Бєлов // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. — 2011. — № 12 (223). — Ч. ІІ. — С. 156—168.
Троїцька Т. С. Українська філософська антропологія як теоретико-методологічна основа професійної підготовки педагога: дис. ... д. філос. н.: 09.00.10 / Т. С. Троїцька ; Інститут вищої освіти НАПН. — К., 2007. — 450 с.
Горський В. С. Історія української філософії [Текст] : курс лекцій / В. С. Горський. — К. : Наукова думка, 1997. — 288 с.
Твердохліб Т. С. Вимоги до особистості вчителя в педагогічній спадщині П. Д. Юркевича [Електронний ресурс] / Т. С. Твердохліб. — Режим доступу: www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Pfto/2010_7/files/PD710_50.pdf. (20.04.13)
Грама Г. П. Розвиток професійної освіти у контексті «Педагогічної антропології» К. Д. Ушинського і сучасності [Текст] / Г. П. Грама // Наукові праці ДонНТУ. Серія: педагогіка, психологія і соціологія. — 2010. — Вип. 8. — С. 61—64.
Падун Н. О. М. І. Пирогов про загальнолюдське виховання [Електронний ресурс] / Н. О. Падун. — Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Nzspp/2009_5/statti/42.html (20.04.13)
Горчакова О. А. Гуманістична спрямованість педагогічних поглядів М. І. Пирогова [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.01 / О. А. Горчакова ; Харківський державний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди. — Харків, 2000. — 20 с.
Антощук К. Ф. Людиновимірний предмет науки [Текст] / К. Ф. Антощук // Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. — Серія: Педагогіка. — 2010. — № 5. — С. 300—310.
Барліт О. О. Науково-педагогічна спадщина С. Русової як приклад комплексного вивчення проблеми етико-естетичного виховання дітей [Електронний ресурс] / О. О. Барліт. — Режим доступу: www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Pfto/2010_7/files/PD710_02.pdf. — Назва з екрану (20.04.13)
Головчук С. Ю. Виховання волі і характеру молоді у педагогічній спадщині Г. Ващенка [Текст] / С. Ю. Головчук // Педагогічний альманах. — 2011. — Вип. 9. — С. 245—248.
References
Chervonets'kyy, V. V., Chervonets'ka, S. S., & Belov V. O. (2011). Humanization of relations of teachers and pupils in the history of home educational mind with the oldest watch of by the end XIX age. Visnyk KNU imeni Tarasa Shevchenka, 12 (223), 156-168. [in Ukrainian]
Troyits'ka T. S. (2007). Ukrainian philosophical anthropology as theoretiko- methodological basis of the professional training of teacher. Thesis Submitted in Partial Fulfillments of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy: 09.00.10. Kiev. [in Ukrainian]
Horskyi, V.S. (1997). Hystory of Ukrainian Philosophy: lections. Кyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian]
Tverdokhlib, T. S. (2013). Demands to the teacher's personality in educational bequest of P.D. Iurkevich. Retrieved from: www.nbuv.gov.ua/portal/Sots_Gum/Pfto/2010_7/files/PD710_50.pdf. [in Ukrainian]
Hrama, H. P. (2010). The development of professional education in the context of Educational anthropology of K. D. Ushinskiy and nowdays. Naukovi pratsi DonNTU. Seriya: pedahohika, psykholohiya i sotsiolohiya, 8, 61-64. [in Ukrainian]
Padun N. O. (2013). M.I. Pirogov about common to all mankind upbringing. Retrieved from: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Sots_Gum/Nzspp/2009_5/statti/42.html. [in Ukrainian]
Horchakova, O. A. (2000). The humanistic directivity of educational views of M. I. Pirogov. Abstract of Thesis Submitted in Partial Fulfillments of the Requirements for the Degree of Doctor of Pedagogical Science: 13.00.01. Kharkiv. [in Ukrainian]
Antoshchuk, K. F. (2010). Humanliking as the subject of science. Naukovyy visnyk Melitopol's'koho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Bohdana Khmel'nyts'koho. Seriya: Pedahohika, 5, 300-310. [in Ukrainian]
Barlit, O.O. Scientific-Educational bequest of S. Rusova as instance of the complex study of problem of the ethics and aesthetic upbringing of children. Retrived from: www.nbuv.gov.ua/portal/Sots_Gum/Pfto/2010_7/files/PD710_02.pdf. [in Ukrainian]
Holovchuk, S.Yu. (2011). Upbringing of bullock and character of youth in educational bequest of G. Vashchenko. Pedahohichnyy al'manakh, 9, 245-248. [in Ukrainian]