СВОБОДА ЯК МЕТАПРИНЦИП ВІДКРИТОЇ ОСВІТИ

  • Сергій Прийма Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Аннотация

У публікації досліджується феномен свободи як метапринцип відкритої освіти. Показано, що характерною рисою інформаційного суспільства є відкрита освіта, атрибутивна характеристика якої пов’язана з ідеєю і феноменом свободи. Здійснено історико-генетичний аналіз осмислення проблеми свободи, розкрито витоки й генезу цього феномену. Висвітлено роль і значення свободи в контексті становлення відкритого суспільства знань.

Pryima Serhii. Freedom as meta-principle of open education.

The publication provides the scrutiny of the phenomenon of freedom as meta-principle of open education. It has been demonstrated that the distinctive feature of the information society is open education, the attributive characteristic of which is connected with the idea and phenomenon of freedom. The author carries out the historical and genetic analysis in order to evaluate the issue of freedom, to reveal the origin and genesis of this phenomenon. The paper highlights the role and significance of freedom in the context of establishment of the open society of knowledge.

Ключові слова:

інформаційне суспільство, відкритість, відкрита освіта, освіта дорослих, свобода, відповідальність.

Key words:

information society, openness, open education, adult education, freedom, responsibility.

Список використаних джерел

  1. Аристотель. Соч.: в 4 т. / Аристотель; пер. с древнегр.; общ. ред. А.И. Доватура. – М.: Мысль, 1983. – Т. 4 – 830 с.
  2. Бердяев Н.А. Философия свободы. Смысл творчества / Н.А. Бердяев. – М.: Правда, 1989. – 607 с.
  3. Берлин И. Философия свободы. Европа / И. Берлин; пер. с англ. А. Эткинда и др. – М.: Новое литературное обозрение, 2001. – 484 с.
  4. Берлін І. Чотири есе про свободу / І. Берлін; перекл. з англ. О. Коваленка. – К.  Основи, 1994. – 272 с.
  5. Биков В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: Монографія / В.Ю. Биков. – К.: Атіка, 2008. – 684 с.
  6. Бодрийар Ж. Символический обмен и смерть  [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://yanko.lib.ru/books/philosoph/baudrillard-symv-obmen-i-smert.htm.
  7. Будько М., Троїцька О. Культура як ціннісно-символічне підмур’я нової освітньої методології /Марина Будько, Олена Троїцька // Versus. – 2013. –  №2 (2). – С. 40 – 45.
  8. Гоббс Т. О свободе и необходимости / Т. Гоббс // Соч.: в 2 т. –  М.: Мысль, 1989. – Т. 1. – 621 с.
  9. Горбунова Л. Л. Модель открытого образования молодежи и взрослых /Л.Л.Горбунова // Человек и образование. – 2008. – № 1 (14). – С. 40–44.

10. Декарт Р. Избранные сочинения / Р. Декарт – М.: Политиздат, 1950. – 710 с.

11. Іщенко А. Відкрита освіта на сучасному етапі: сутність, ідеї та головні тенденції (Передмова до українського видання) / А. Іщенко // Відкрита освіта: колективний розвиток освіти через відкриті технології, відкритий контент і відкрите знання / За редакцією Тору Іійосі та М.С. Віджая Кумара / Переклад з англ. А. Іщенко, О. Носика. – К.: Наука, 2009. – С. 7-13, с. 10-11.

12. Кремень В.Г., Ільїн В.В. Філософія: мислителі, ідеї, концепції: Підручник / В.Г. Кремень, В.В. Ільїн. – К.: Книга, 2005. – 528 с.

13. Круть П.П. Відкрита освіта: плюралізм інтерпретацій //  Мультиверсум. Філософський альманах. - К.: Центр духовної культури. – 2004. – № 42. –С.176–183.

14. Людина в цивілізації XXI століття: проблема свободи / В.Г. Табачковський, М.О. Булатов, Т.В. Лютий, Г.І. Шалашенко, Є.І. Андрос, А.М. Дондюк, Г. П. Ковадло, Н. В. Хамітов, О.А. Ярош, В.П. Загороднюк. – К.: Наукова думка, 2005. – 273 с.

15. Марон А.Е., Монахова Л.Ю. Концепция развития открытых систем образования взрослых / А.Е. Марон, Л.Ю. Монахова // Человек и образование. – №1(14). – 2008. – С.75-82.

16. Новиков А.М. Постиндустриальное образование / А.М.Новиков. – М.: Эгвес, 2008. – 136 с.

17. Основы открытого образования /Андреев А.А., Каплан С.Л., Краснова Г.А., Лобачев С.Л., Лупанов К.Ю., Поляков А.А., Скамницкий А.А., Солдаткин В.И.; Отв. ред. В.И.Солдаткин. – Т. 1. – Российский государственный институт открытого образования. — М.: НИИЦ РАО, 2002. – 676 c.

18. Піменова О. Особливості актуалізації проблеми свободи у філософському дискурсі / Ольга Піменова // Вісник Інституту розвитку дитини. – 2012. –№ 25.  –  С. 5–10.

19. Рідель М. Свобода і відповідальність / Ситниченко Л. //Першоджерела комунікативної філософії. – К.: Либідь, 1996. – С. 82 – 83 .

20. Роджерс К., Фрейберг Д. Свобода учиться / Карл Роджерс, Джером Фрейберг // М.: Смысл, 2002. – 528 с.

21. Соколов В. И. К вопросу о предмете исследования опережающего и открытого образования взрослых/ В.И. Соколов // Человек и образование. – 2009. – № 1 (18). – С. 140–145.

22. Фукуяма Ф. Великий разрыв / Ф. Фукуяма; пер. с англ. А. В. Александровой. – М.: АСТ, 2002. – 776 с.

23. Хайек Ф. Пагубная самонадеянность. Ошибки социализма / Ф. Хайек; пер. с англ. Е. Осиповой. – М.: Новости, 1992. — 304 с.

24. Шаповал В.М. Трансцендентальні виміри свободи: філософсько-антропологічний аналіз: дис. … доктора філософських наук : 09.00.04 / Шаповал В.М. – Харків, 2010. – 419 с.

25. Шеллинг Ф.В. Й. Соч.: в 2 т.: пер. с нем. / сост., ред. А.В. Гулыга; прим. М.И. Левиной и А.В. Михайлова. – М.: Мысль, 1989. – Т. 2. – 636 с.

References

  1. Aristotle (1983). In А. I. Dovatura. Moscow: Mysl’. (4 nd ed.). [in Russian].
  2. Berdyaev, N. А. (1989). Philosophy of freedom. Sense of creativity. Moscow: Pravda. [in Russian].
  3. Berlin, I. (2001). Philosophy of freedom. Europe. Moscow: Novoye literaturnoye obozrenie. [in Russian].
  4. Berlin, І. (1994). Four essays on freedom. Kyiv: Osnovy. [in Ukrainian].
  5. Bykov, V. Y. (2008). Models of organizational systems of open education: Monograph. Kyiv: Atika. [in Ukrainian].
  6. Baudrillard, J. Symbolic exchange and death. Retrieved from http://yanko.lib.ru/books/philosoph/baudrillard-symv-obmen-i-smert.htm. [in Russian].
  7. Bud’ko, М., Troits’ka О. (2013). Culture as value and symbolic grounds of new educational methodology. Versus. 2 (2). 40— 45.  [in Ukrainian].
  8. Hobbes, Т. (1989). On freedom and necessity. Moscow: Mysl’. [in Russian].
  9. Gorbunova, L. L. (2008). Model of open education of the youth and adults. Man and education. 1 (14). 40—44. [in Russian].

10.  Descartes, R. (1950). Selected works. Moscow:  Politizdat. [in Russian].

11.  Ishchenko, А. (2009). Open education on the contemporary stage: essence, ideas and main tendencies (Foreword to the Ukrainian edition). In Torah Iosi and М. S. Vijay Kumar. Open education: collective development of education through open technologies, open content and open knowledge. Kyiv: Nauka. [in Ukrainian].

12.  Kremen’, V. H., Iljin, V. V. (2005). Philosophy: thinkers, ideas, conceptions. Kyiv: Kniga. [in Ukrainian].

13.  Krut’, P. P. (2004). Open education: pluralism of interpretations. Multiversum. Phylosophy almanac.  Kyiv: Moral culture centre.  42. 176—183. [in Ukrainian].

14.  Man in the civilization of XXI century: issue of freedom. (2005). In V. H. Tabachkov’kyi, М. О. Bulatov, Т. V. Liutyi, H. І. Shalashenko, Y. І. Andros, А. М.  Dondiuk, H. P. Kovadlo, N. V. Khamitov, О. А. Yarosh, V. P. Zagorodniuk. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian].

15.  Maron, А. Е., Monakhova, L. Y. (2008). Conception of open systems development of adult education. Man and education. №1(14). [in Russian].

16.  Novikov, А. М. (2008). Postindustrial education. Moscow: Egves. [in Russian].

17.  Fundamentals of open education (2002). In Andreev А. А., Kaplan S. L., Krasnova G. А., Lobachev C. L., Lupanov К. Y., Polyakov А. А., Skamnitskiy А. А., Soldatkin V. I. Moscow: SRPH RAE. [in Russian].

18.  Pimenova, О. (2012). Peculiarities of the freedom issue actualization in the philosophical discourse. Reporter of the Institute of the child development. 25. 5—10.  [in Ukrainian].

19.  Ridel’, М. (1996). Freedom and responsibility. In Sytnychenko L. Primary sources of communicative philosophy. Kyiv: Lybid’. [in Ukrainian].

20.  Rogers, C., Freiberg, D. (2002).  Freedom of learning. Moscow: Smysl. [in Russian].

21.  Sokolov, V. I. (2009). To the issue of the research object of the advanced and open education for adults. Man and education. 1 (18). 140—145. [in Russian].

22.  Fukuyama, F. (2002). The great disruption. Moscow: AST. [in Russian].

23.  Hayek, F. (1992). The Fatal Conceit: The Errors of Socialism. Ошибки социализма. Moscow: Novosti. [in Russian].

24.  Shapoval, V. М. (2010). Transcedental dimensions of freedom: philosophic and anthropological analysis: Thesis for the degree of Doctor of philosophic sciences : 09.00.04 / Shapoval V.М. Kharkiv. [in Ukrainian].

25.  Schelling, F. W. J. (1989). In А. V. Gulyga, М. I. Levina,  А. V. Mikhailov. Moscow: Mysl’. [in Russian].

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Биография автора

Сергій Прийма, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри інформатики і кібернетики
Опубликован
2013-09-25
Выпуск
Раздел
Статьи