ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ

  • Ірина Хавіна Національний технічний університет „Харківський політехнічний інститут”

Аннотация

У статті розглядаються різні підходи до визначення поняття інтеграції в педагогіці. Підкреслюється, що з моменту першої згадки до сьогодні поняття інтеграції в педагогічному процесі динамічно розвивалося, змінювалися його форми та зміст. Відзначається, що інтеграція є вираженням єдності цілей, принципів і змісту організації процесу навчання і виховання, результат функціонування яких – формування в учнів якісно нової цілісної системи знань і умінь.

Ключові слова:

інтеграція, інтегроване утворення, міжпредметні зв’язки, внутрішньопредметна інтеграція, міжпредметна інтеграція, міжсистемна інтеграція.

Khavina Iryna. Theoretical aspects of integrated education.

The article considers different approaches to the definition of the notion of integration in pedagogy. It is emphasized, that from the moment when it was first mentioned and up to the present day the concept of integration in the educational process has evolved dynamically, taking different forms and contents. It is noted that integration is the expression of the unity of purposes, principles and content of the organization of the process of education and upbringing, the result of which is the formation of the qualitatively new holistic system of knowledge and skills in students.

Key words:

integration, integrated education, interdisciplinary communication, intra-disciplinary integration, interdisciplinary integration, intersystem integration.

Список використаних джерел

  1. Андреева И.Н. История образования и педагогической мысли за рубежом и в России: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / И.Н. Андреева, Т.С. Буторина, З.И. Васильева и др.; под ред. З.И.Васильевой. – М.: Издательский центр «Академия», 2005. – 432 с.
  2. Горелик Н.А. Интегрированный урок с элементами проектной деятельности как одно из средств развития художественного сознания учащихся (из опыта работы) / Под ред. Д.В.Поля // Классическая и современная литература в общеобразовательной школе. – М.: ИХО РАО, 2008. – С. 252–259.
  3. Караковский В.А. Воспитательная система школы: Педагогические идеи и опыт формирования / Караковский В.А. – М., 1992.
  4. Коменский А.Я. Избранные сочинения / Коменский А.Я. – М.: Учпедиздат, 1955. – 287 с.
  5. Леднев В.С. Содержание образования / Леднев В.С. – М., 1989.
  6. Максимова В.Н. Межпредметные связи в процессе обучения / Максимова В.Н. – М.; Просвещение, 1988.
  7. Песталоцци. Корф: Биографические повествования / Сост., общ. ред. Н.Ф.Болдырева. – Челябинск: Урал, 1997. – 542 с.
  8. Пузанкова Е.Н., Бочкова Н.В. Современная педагогическая интеграция, ее характеристики / Пузанкова Е.Н., Бочкова Н.В. // Образование и общество. – 2009. – № 1. – С. 9-13.
  9. Сисоєва С.О., Соколова І.В. Наукові дослідження неперервної професійної освіти: принципи відбору та класифікації понять / Сисоєва С.О., Соколова І.В. // Збірник наукових праць Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогіка. – 2011. – № 6. – С. 191-200.
  10. Талызина Н.Ф. Педагогическая психология / Талызина Н.Ф. – М., 2006.
  11. Чепиков М.Г. Интеграция наук / М.Г. Чепиков. – М.: Мысль, 1988. – 135 с.
  12. Клепко С. Інтеграція і поліморфізм знання у вищій освіті / Клепко С // Філософія освіти. Науковий часопис. – № 2. – 2005. – С. 20-36.

References

  1. Andreeva, I. N. (2005). History of education and pedagogical thought in Russia and abroad. In  Z. I. Vasilieva. Moscow: Akademia. [in Russian].
  2. Gorelik, N. А. (2008). Integrated lesson with elements of project-work as one of the means for pupils’ artistic perception development (from work experience). In D. V. Pol’. Moscow: ICE RAE. [in Russian].
  3. Karakovskiy, V. А.(1992). Educational system of school: Pedagogical ideas and experience of formmation. Moscow. [in Russian].
  4. Komenskiy А. Y. (1955). Selected works. Moscow: Uchpedizdat. [in Russian].
  5. Lednev, V. S. (1989). Content of education. Moscow. [in Russian].
  6. Maksimova, V. N. (1988). Interdisciplinary communications in the study process. Moscow: Prosveshchenie. [in Russian].
  7. Pestalozzi. (1997). Korff: Biographical stories. In N. F. Boldyreva. Chelyabinsk: Ural. [in Russian].
  8. Puzankova, Е. N., Bochkova, N. V. Modern pedagogical interpretation, its characteristics. (2009). Education and society. 1. 9-13. [in Russian].
  9. Sysoeva, S. О., Sokolova, І. V. (2011). Scientific research of continuous professional education: principles of choice and classification of notions. Collection of scientific works. Scientific reporter of Bohdan Kmelnytsky Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogy. 6. 191-200. [in Ukrainian].
  10. Talyzina, N. F. (2006). Pedagogical psychology. Moscow. [in Russian].
  11. Chepikov, М. G. (1988). Integration of sciences. Moscow: Mysl’. [in Russian].
  12. Klepko, S. (2005). Integration and polymorphism of knowledge in higher education. Philosophy of education. Naukovyi chasopys. 2. 20-36. [in Ukrainian].

 

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Биография автора

Ірина Хавіна, Національний технічний університет „Харківський політехнічний інститут”
інженер кафедри педагогіки та психології управління соціальними системами
Опубликован
2013-09-25
Выпуск
Раздел
Статьи