Особистісно орієнтований підхід до виховання смисложиттєвих цінностей у дітей підліткового віку
Анотація
У татсті висвітлено питання
застосування особистісно
орієнтованого підходу до виховання
смисложиттєвих цінностей у дтіей
підліткового віку. Доведено, що
зазначений підхід відображає
закономірності розвитку та специфіку
виховання смисложиттєвих цінностей
підлітків, де головний пріоритет
надається реалізації сутнісних сил
дитини та протистоїть ставленню до
неї як до асзобу, а також
технократизму, уніфікації та
нівелюванню її особистості.
Особистісно орієнтований підхід
детермінується цінностями, які
забезпечують право зростаючої
особистості на вибір тих чи інших
смисложиттєвих цінностей,
вироблення власної ціннісної позиції
та поведінки. Важливим аспектом
використання цього підходу є відмова
від моралізаторства, формалізму
і схематизму у вихованні
смисложиттєвих цінностей у дтіей
підліткового віку. Застосування
особистісно орієнтованого підходу до
виховання смисложиттєвих цінностей
у деітй через емоційно-позитивне
ставлення, повагу гідності передбачає
зацікавленість і залученість усіх
суб’єктів виховного процесу. Умовами
ефективного застосування
особистісно орієнтованого підходу
були: створення відповідного
виховного середовища, використання
різноманітних форм і етмодів
індивідуальної роботи з дітьми
(психолого-педагогічний супровід,
індивідуальні бесіди, консультації,
педагогічне спостереження, робота
над проєктом, підготовка до виховних
заходів, конкурсів), самовиховання
тощо. Підтверджено ефективність
використання різних видів рефлексії
(регулятивна, визначальна,
синтезувальна, створювальна),
рефлексивно-експліцитного методу
І. Беха та суб’єкт-суб’єктної взаємодії.