Шляхи оптимізації входження дітей з особливими освітніми потребами в соціальне середовище закладу дошкільної освіти
Анотація
У статті показано, що аутизм – це
розлад розвитку дитини, що
зберігається протягом усього життя.
Але завдяки вчасному діагностуванню
та ранній корекційній допомозі можна
домогтися багато чого: адаптувати
дитину до життя в суспільстві; навчити
її долати власні страхи; контролювати
емоції. Проблема аутизму зумовлена
не лише високою частотою цієї
патології розвитку, а й занчним
відсотком інвалідності дітей.
З’ясовано, що причиною цього є брак
вчасно наданої комплексної медико-
психолого-педагогічної допомоги
дітям з атуизмом і недостатній
соціально-педагогічний вплив
на мікросередовище, у якому вони
перебувають. Зазначене потребує
застосування сучасних методів
психологічної корекції та
консультування, новітніх
рекомендацій і евликої кількості
кваліфікованих фахівців та експертів.
Створення такого середовища, яке
складається з психолого-педагогічних
умов, засобів корекції, індивідуально-
орієнтованого на дитину змісту
програм, компетентності персоналу, і
є запорукою ефективного виховання й
освіти дітей зі спектром аутичних
порушень. У зв’язку з цим, уважаємо
за доцільне проаналізувати та
запропонувати окремі методи
психологічної корекції розладів
спектра аутизму (РСА) у дітей.
Мовленнєві та комунікаційні
порушення загалом є одним
з основних діагностичних критеріїв
розладів спектра аутизму. Означені
проблеми стають вагомою
перешкодою на шляху до соціалізації
цієї категорії дітей. Спостерігається
порушення сприймання не лише
вербального мовлення, а
й енвербальних стимулів (міміки,
жестів, інтонації). Саме тому для
полегшення процесу спілкування
з дитиною використовують засоби
альтернативної комунікації, під час
застосування яких багато понять
візуалізуються за допомогою
піктограм, малюнків-символів,
фотокарток, реальних предметів.
Часто допоміжна комунікація
стимулює розвиток вербального
мовлення дітей, проте в загальній
кількості випадків система
альтернативної комунікації є єдиним
шляхом встановлення соціального
контакту з дитиною із РСА. Крім того,
у исстемі комплексної корекційної
роботи використовують засоби арт-
терапії, холдинг-терапію, ігрову
терапію, Sandplay (Сендплей),
танцювально-рухову терапію (ТРТ),
програму TEACCH.