СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ЗДОРОВ’Я ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА ГАРМОНІЗАЦІЇ ДУХОВНО-ПРАКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА
Анотація
У статті наводяться аргументи на користь того, що феномен здоров’я вже не є суто медичною проблемою, а визначається передовсім умовами та способом життя людини. Акцентується увага на тому, що формування сучасного валеологічного світогляду полягає в спрямованості дій суспільства на створення умов, які забезпечували б усвідомлення необхідності збереження, зміцнення, відновлення й передачі здоров’я як духовно-ціннісної категорії. Обґрунтовується необхідність реалізації ідеї виховання соціальної відповідальності за здоров’я як практично-діяльнісної основи оптимізації професійної підготовки педагога.
Prystyns’kyi Volodymyr, Prystyns’ka Tetiana. Social responsibility for health as an educational issue of the would-be teacher’s spiritual and practical activity harmonisation.
The article provides the argumentation that the phenomenon of health is no longer treated as a purely medical problem, and is primarily predetermined by the conditions and the way of life of an individual. Formation of modern valeological outlook as a healthy lifestyle lies in focusing public activity on creating conditions that might ensure awareness of the need to preserve, strengthen, consume, renew and transfer health as a spiritual value category. The necessity of implementing the idea of development of social responsibility for health as a practical basis for teacher training optimization is grounded in the article.
Ключові слова:
феномен здоров’я, система формування здорового способу життя, ідея соціальної відповідальності, особистісне й громадське здоров’я, валеологічний світогляд, освіта
Key words:
the phenomenon of health, system of a healthy lifestyle formation, the idea of social responsibility, personal and public health, valeological outlook, education.
Список використаних джерел
- Апанасенко Г.Л. Книга о здоровье / Г.Л. Апанасенко. – К.: Медицина, 2007. – 132 с.
- Горащук В.П. Формування культури здоров’я студентів педагогічного університету / В.П. Горащук // Творча особистість вчителя: проблеми теорії і практики : збірник наук. праць. – К., 2001. – Вип. 5. – С. 177 – 182.
- Григоренко В.Г. Професійно-педагогічна мотивація та технологія її розвитку / В.Г. Григоренко. – Одеса: ПУДПУ ім. К.Д. Ушинського, 2003. – 148 с.
- Мандюк А.Б. Цінності здорового способу життя в традиційній народній культурі українців / А.Б. Мандюк, Ю.В. Петришин // Спортивний вісник Придніпров’я. – 2006. – № 2. – С. 150 – 152.
- Москалева Л.Ю. Углубление познаний в сфере морально-этической культуры как компонент профессиональной подготовки будущего учителя / Л.Ю. Москалёва // Грани познания: электр. научно-образовательный журнал ВГПУ. – № 1. Дек., 2008 г. – Режим доступа: http://grani.vspu.ru/jurnal/1.
- Омельченко С.О. Принципи моделювання педагогічної системи взаємодії соціальних інститутів суспільства у формуванні здорового способу життя / С.О. Омельченко, В.М. Пристинський // Соціальна педагогіка : теорія та практика. – 2009. – № 3. – С. 77 – 85.
- Пристинский В.Н. Духовное и физическое здоровье – приоритетные жизненные ценности общества в современном кросс-культурном информационном пространстве / В.Н. Пристинский, Т.Н. Пристинская // Актуальні проблеми розвитку традиційних і східних єдиноборств: збірник наук. праць V міжн. (Інтернет) наук.-метод. конф. – Х.: Акад. ВВ МВС України, 2011. – Вип. 5. – 215 с. – С. 159 – 162.
- Pristinsky V.N. New capacity of cross-cultural infospace in forming knowledge base about healthy lifestyle / V.N. Pristinsky, K.K. Krasnolutsky // Инновационные технологии в области физического воспитания, спорта, рекреации и валеологии : электр. сборник науч. работ IV межд. (Интернет) науч.-метод. конф. – Х.: Академия ВВ МВД Украины, 2010. – Вып. 4. – С. 95 –99.
- Теоретико-методологічні засади формування здорового способу життя [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://horting.org.ua/node/1069.
- Шевченко Г.П. Духовність та духовна культура особистості : монографія / Г.П. Шевченко. – Луганськ : вид-во СНУ ім. В. Даля, 2006. – 256 с.
References
- Apanasenko, G. L. (2007). Book on health. Kiev: Meditsina. [in Russian].
- Horashchuk, V. P. (2001). Formation of health culture of students of pedagogical university. Teacher’s creative personality: problems of theory and practice : collection of scientific works. Kiev, 2001. 5. 177 – 182. [in Ukrainian].
- Hryhorenko, V. H. (2003). Proffesional and pedagogical motivation and technology of its development. Odesa: PUDPU after K. D. Ushyns’kyi. [in Ukrainian].
- Mandiuk, А. B. (2006). Values of healthy life style in traditional folk culture of Ukrainians. Sport reporter of Prydniprov’ya. 2. 150 – 152. [in Ukrainian].
- Moskaleva, L. Y. (2008). Deepening of knowledge in the sphere of moral and ethical culture as a component of professional training of a future teacher. Retrieved from http://grani.vspu.ru/jurnal/1. [in Russian].
- Omel’chenko, S. О. (2009). Principles of modeling of pedagogical system of society social institutes interaction in the formation of a healthy life style. Social pedagogy : theory and practice. № 3. 77 – 85. [in Ukrainian].
- Pristinsky, V. N. (2011). Spiritual and physical health as major vital values of society in modern cross-cultural informational space. Paper presented at the V International (Internet) scientific and methodical conference Important problems of development of traditional and oriental martial arts. Kharkov. : Academy IT MIA Ukraine. [in Ukrainian].
- Pristinsky, V. N. (2010). New capacity of cross-cultural infospace in forming knowledge base about healthy lifestyle. Paper presented at the IV International (Internet) scientific and methodical conference. Innovation technologies in the sphere of physical education, sport, recreation and valeology. Kharkov: Academy IT MIA Ukraine. [in English].
- Theoretical and methodological grounds of a healthy life style formation. Retrieved from http://horting.org.ua/node/1069. [in Ukrainian].
10. Shevchenko, H. P. (2006). Spirituality and spiritual culture of personality: monograph. Luhans’k: SNUafter V. Dal’. [in Ukrainian].